Fysiska miljön - Stora förskolor och skolor 

 

Stora förskolor och skolor

 

 

 

Det behövs en barnmiljölag

Förskolor och skolor måste byggas bättre – för barnens skull!

Det gäller att göra rätt från början, för barn går inte i repris.
Därför behövs nu tvärprofessionell och multidisciplinär kompetens när förskolor och skolor ska byggas. Det gäller att ta hänsyn till barns behov, för kropp, sinnen och den känsliga hjärnan i utveckling. Och det gäller att göra konsekvensanalyser och förebyggande riskbedömningar utifrån ett barn- och elevhälsoperspektiv. (BARNverket, jan 2019)

 

 

 

Högre frånvaro i skolor med många elever 

När det byggs nytt blir många skolor stora skolor. Det finns tydliga indikationer på att  i stora skolor har fler elever en hög frånvaro. Denna artikel bygger på Prestationsprinsens rapport ”Skolans tomma stolar”. (BARNverket, mars 2018)

Aggie Öhman,
Författare till ”Skolans tomma stolar”
Debattör och verksamhetsutvecklare inom skola och ungas psykiska hälsa

 

2021

 

BARNverket om storförskola i Nordmaling SR Västerbotten 2021-07-01 (BV i massmedia)

Nordmalings satsning på storförskola kritiseras, SR Västerbotten 2021-06-30

Föräldraorganisation: Bygg för barnens behov, Svt 2021-04-21 (BV i massmedia)

DEBATT: Tappa inte det lilla barnets behov i storförskolans struktur, dt.se 2021-03-10

 

2018

Fler än 50 nya skolor ska byggas i Stockholm, Stockholm direkt, 2018-04-19

Högre frånvaro i skolor med många elever, BARNverket 2018-02-27

Malmö satsar på storförskolor, SR 2018-02-02

 

2017

Jätteskolor tar över söderort, Mitti 2017-10-03

2016

Städerna satsar på storförskolor, Lärarnas nyheter, Förskolan 2016-10-12

Större skolor mer kostnadseffektiva, Svt 2016-01-12

2015

”Storförskolor ett hot mot de minsta barnen”, Svd, 15-10-04

2014

För stora klasser i för små utrymmen - många barn mår dåligt - Bohuslänningen 2014-06-16