BARNverkets Kunskapsbank:
Barn- och elevhälsoperspektivet
Fysisk Miljö
Fysiska miljöfaktorer påverkar våra barns och ungas utveckling och fysiska och psykiskahälsa , lärande och prestation samt säkerhet i skolväsendets verksamheter, förskola till gymnasium.
Det finns ett systemfel:
Förebyggande riskbedömningar och konsekvensanalyser
utifrån ett barn- och elevhälsoperspektiv saknas.
Det saknas idag krav på att multidisciplinära medicinska och hälsovetenskapliga team med expertkunskaper om barns behov för utveckling och hälsa samt lärande och pestation, ska vara delaktiga vid allt förändringsarbete i skolväsendets verksamheter som rör barn.
BARNverkets Barn- och elevskyddslag
Professioner från den medicinska och hälsovetenskapliga sidan med kunskap om barns utveckling och hälsa ,för hjärnan, kroppen och alla sinnen, ska vara delaktiga vid förändringsarbeten som rör barn.
”När ändringar i verksamheten planeras skall arbetsgivaren bedöma om ändringar medför risker för ohälsa eller olycksfall (BV; eller hämmar naturlig utveckling, hälsa och lärande ) som kan behöva åtgärdas. Riskbedömning skall dokumenteras skriftligt och identifieras risker ska en bedömning göras om de är allvarliga eller inte.” AFS 2001:1
Ny statistik: Skolgårdarna bara fortsätter att krympa
Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?
Här pluggar eleverna utan klassrum
Rätt utformade klassrum höjer resultatet
Det passar inte alla att plugga i en saccosäck
Skärmar
"Papper, penna, bok"
Stad/Stadsbyggnad
Storskolor
Byggnader/Planritning
Arkitektur
Färg
Form
Textur
Matsal
Entreer
Toaletter
Hygien och städning
Smittspridning
Undervisningslokal/Klassrum
Möbler
Gårdar
Natur
Luft
Ljud
Ljus
Material för lek och rörelse
Inredning
Kemikalier
Personal
Barngrupper
Folkhälso- myndighetens Miljöhälsorapport
2021
---------------
Miljöhälso-rapporten 2021
Barn
Stockholms län
-------------------
Copyright © All rights reserved.